منوی اصلی
ثبت‌نام در سایت
ورود به سایت

متغیرها در پایتون

متغیرها (Variables) را مانند ظرفی در نظر بگیرید که در آن می‌شود چیزهایی را قرار داد، چیزهایی را برداشت یا از آن‌ها مقداری را کم یا اضافه کرد. به عبارت دقیق‌تر، مکانی در حافظه کامپیوتر است.
به نامی که برای متغیرها انتخاب می‌کنیم، شناسه یا Identifier گفته می‌شود.

>>> a = 1

در این مثال، مقدار ۱ را در متغیری با شناسه a قرار دادیم.
اگر بخواهیم مثلاً مقدار a را به ۳ افزایش دهیم، به این صورت عمل می‌کنیم:

>>> a + 2
3

اگر بخواهیم مقدار جدید را در متغیر a ذخیره کنیم:

>>> a = a + 2

و اگر بخواهیم مقدار جدید را در متغیر دیگری ذخیره کنیم:

>>> b = a + 2

نکته ۱: آخرین مقدار اشاره شده در متغیر، به عنوان مقدار اصلی ذخیره شده است. به عنوان مثال اگر اول بنویسم a = 1 و در خط بعد از آن بنویسم، a = 2، مقدار نهایی a، عدد ۲ خواهد بود.

>>> a = 1
>>> a = 2
>>> a
2

نکته ۲: اگر مقادیر متغیرها شامل اعداد باشد، می‌توان اعمال ریاضی را بر روی آن‌ها انجام داد.

>>> a = 1
>>> b = 2
>>> a + b
3

 

قواعد نامگذاری شناسه‌ها (Identifiers):
۱)  فقط شامل حروف، اعداد و خط‌تیره باشد.
۲) با عدد شروع نشود.
۳) برابر با کلمات کلیدی پایتون (Python keywords) نباشد.


- کلمات کلیدی پایتون:

False               def                 if                  raise
None                del                 import              return
True                elif                in                  try
and                 else                is                  while
as                  except              lambda              with
assert              finally             nonlocal            yield
break               for                 not                 
class               from                or                  
continue            global              pass 

 


Yekta Vision
حامد فغانی


دیدگاه‌ها


برای ارسال دیدگاه باید عضو سایت باشید.


هنوز دیدگاهی ثبت نشده است. شما می‌توانید اولین دیدگاه را ارسال کنید.